måndag 3 maj 2010

Information om flygbolag i världen


Erfarenhet är bra när man ska resa så jag har sammanställt en liten lista på alla reguljära flygbolag som jag kan komma på att jag har åkt med, och mina intryck av dem. Det började med att jag skulle leta efter ett billigare flyg till den senaste resan. Så om du letar efter ett billiga flygbiljetter och billiga och trygga sätt att resa, kan det vara bra att titta på den här listan. Jag har dessutom betygsatt upplevelsen av flygresan och maten för att det faktiskt spelar roll. Det finns också flygbolag som till varje pris måste undvikas.

Flygbolag i alfabetisk ordning:

www.aa.com – American Airllines är ett jättebra flygbolag att åka med för det är trevlig stämning, man får massor av filmer att välja mellan och god mat. Det är inte så farligt dyrt heller. Jag har tom blivit uppgraderad till 1:a klass en gång pga jag sa att jag ville sitta så långt fram det gick pga olyckan -91 och då blev jag och min kompis servade under hela resan och fick champagne och jättegod mat, trots att vi hade bott på en öde ö i 2 månader och såg ut som riktiga vildingar.

Betyg: 9

Flygplansmatsbetyg: 10

www.aeroflot.com – billigt flyg till o från moskva. Flög från Moskva till Vilnius med en liten Fokker som det droppade vodka ner i knät från bagageutrymmet ovanför. Resten av passagerarna bestod av vodka -och surkålsluktande ryska feta affärsmän som bredde ut sig på flygplansstolarna genom att lägga upp fötterna på stolarna framför och luta den egna stolen bakåt så långt det gick utan att spänna fast sig vid start (Planet var halvtomt.) Värdinnorna verkade inte bry sig och lät dem tom röka på toaletten.

Betyg: 4 (det var trots allt ganska spännande)

Flygplansmatsbetyg: 1 (konstig bulle med surkål och majonnäs)

www.airfrance.com – Nice! Och ganska billigt till t.ex. Delhi om man kan ta sig själv till Paris. Bra flygplansmat.

Betyg: 8

Flygplansmatsbetyg: 8

www.airphils.com – Helt ok normalt flygbolag. Man fick ingen mat.
Betyg: 5

www.austrianairlines.com – Bra flygbolag med trevlig personal och bra mat.
Betyg: 7
Flygplansmatsbetyg: 7

www.ba.com – Ganska bra och billigt om man bokar i tid. Fick äcklig flygplatsmat (cathay pacifics catering) bestående av mysko vårrullar i gräddsås sist.

Betyg: 8

Flygplansmatsbetyg: 6

www.bimanair.com – Undvik! Har aldrig hört talas om någon som har haft en bra flygning med dem. Jag hade ett helvete och har fått psykiska men efter den flygningen. Aldrig igen! Flygningen tog 27 timmar, och var försenat. Planet landade på flera andra ställen som det inte stod något om på biljetten. Jag spenderade den mesta tiden ombord med att vakta toaletterna för folk rökte hela tiden, personalen hade ingen som helst koll på säkerheten. Och folk sprang i gångarna när planet landade och lyfte. Dessutom var det överfullt. Det var ett under att vi kom fram överhuvudtaget. Sedan fick jag inte tillbaka mitt bagage, och när jag väl fick det var många saker förstörda. Det slutade med att jag köpte en ny hembiljett med ett annat flygbolag, och försökte bråka för att få min ersättning i 3 månader. Jag har inte fått någon ersättning alls. Googla på biman så kommer det upp massor av andra hemska reseberättelser.
Betyg: 0
Flygplansmatsbetyg: 2

www.cebupacificair.com – Sydostasiens ryanair. Billigt flyg från Hong Kong till Cebu och Manilla, och inrikes i Filippinerna. Konstiga manövrar och lite väl hårda landningar.

Betyg: 3

Flygplansmatsbetyg: 1 (Juice)

www.continental.com – Ett ganska billigt alternativ om man vill åka till USA och närliggande länder. Jag upplevde att besättningen var ganska snorkig och dryg, och flygplansmaten var ganska medelmåttig. Ett plus är att det fanns mycket filmer och spel att välja mellan. De slarvade bort våra sovsäckar och vi fick ingen kompensation.

Betyg: 2

Flygplansmatsbetyg: 4

www.cosmicair.com – Jag åkte med ett litet propellerplan vilket var spännande. Flygbolaget flyger inrikes i Nepal och till Delhi. Det kändes som en leksaksplan och inte särskilt säkert. Ingen mat.

Betyg: 2

www.flyme.se – Var ett mycket trevligare alternativ än Ryanair, som nästan är lika billigt. Tyvärr gick de i konkurs.

Betyg: 7

www.flyseair.com – Flygbolag i sydostasien som flyger mellan mindre orter – i mitt fall mellan El Nido och Puerto Princesa på Palawan i Filippinerna. Det är tokdyrt för utlänningar, men utsikten var helt fantastisk för att vi flög i en liten fokker på så låg höjd.

Betyg: 6

Flygplansmatsbetyg: 0 (ingen mat eller dryck)

www.gorkhaairlines.com – Flyg från Kathmandu till Luckla. Litet propellerplan, spännande flygning till en intressant destination. Flygplatsen i Luckla är livsfarlig. Den är bara ca 250 m lång, och bredvid landningsbanan låg ett kraschat plan, som de lastade på vårt plan när vi åkte tillbaka. Nyligen var det en flygolycka där då flera turister dog.
Betyg: 7 (för den spännande flygningen)

www.gulfairco.com – Relativt billigt flyg från London till Kathmandu via Abu Dhabi och Doha. Ganska god arabisk mat, men ett minus är att man blir besviken när man får den vegetariska rätten, för kötträtten är exakt likadan samt att man får separata burkar med kött och extra efterrätt. Flygvärdinnorna har roliga hattar med liten slöja.

Betyg: 7

Flygplansmatsbetyg: 5

www.iberia.com – Ett av de billigare alternativen om man ska åka till fd. spanska kolonier, som t.ex. Mexico, Ekvatorialguinea, och andra länder i latinamerika. God mat och väldigt trevliga filtar och sovkuddar (jag använder dem faktiskt fortfarande!)

Betyg: 9

Flygplansmatsbetyg: 8

www.malmoaviation.se – Detta är min absoluta favorit bland inrikesflygen, för att det först och främst var så enkelt och smidigt och billigt att åka standby, och att man faktiskt får nånting att äta och dricka till skillnad från de andra inrikesflygen. Under senaste resan fick jag en urgod smörgås med rökt tofu som jag gärna vill ha receptet på! Jag har också fått godis och glass flera gånger. Fast nu när man har blivit VUXEN och måste betala ord.pris är det slut på det roliga :L

Betyg: 9

Flygplansmatsbetyg: 10

www.novair.se – Charterflyg, exempelvis fritidsresor. Helt ok men så som ett charterflyg brukar vara

Betyg: 6
Flygplansmatsbetyg: 3

www.ryanair.com – .. säger bara ”usch” – men vad ska man göra när reguljärbiljetten kostar 3000:- och ryanairbiljetten 300:- ?? De flesta resorna har varit ok, men när det går illa går det verkligen illa och blir till väldigt dyra historier (5 faktiskt) som jag kan skriva ner senare.

Betyg: 2

Flygplansmatsbetyg: 0 (Dyr meny och dåligt urval)

www.qatar.com – Bra service på nattflygningen. Man fick en liten påse med ögonmask, tandborste, strumpor och öronproppar. Piloten och personalen var bra. På dagflyget till Nepal var det trångt, lite smutsigt och otrevligt.
Betyg: 6

Flygplansmatsbetyg: 5

www.sas.se – Förutom den där incidenten -91 och den extremt snåla kompensationen som följde, och att man knappt får flygplansmat längre, måste jag nog säga att det är helt ok. Har tappat bort mitt bagage 2 ggr och förstört väskorna 2 ggr. Besättningen har varit jättesjyssta, och jag har fått sitta i cockpit och fått uppgraderingar otaliga gånger, men men.. Nu är det ingen som kommer ihåg det längre så då kan man lika gärna flyga nåt annat. Dyrt.

Betyg: 5

Flygplansmatsbetyg: Förr: 9 Idag: 2

www.skyways.se – litet skitbolag som jag åkte med till Gotland för några år sedan. De tappade bort min ryggsäck, fast jag fick tillbaka den efter att ha väntat på flygplatsen ett par timmar. Ganska dyrt och tråkigt att man bara får en liten bulle, men det är ändå ett ok flygbolag om man nu måste flyga med dem.

Betyg: 4

Flygplansmatsbetyg: 2

www.swiss.com – Swiss Air är ungefär som SAS – ganska dyrt och ingen mat på europaflygen, men trevlig stämning ombord. Den enda anledningen till att jag flög med dem var för att jag hade tur som blev ombokad efter att vänner och familj och UD räddat mig då jag var strandsatt i Moskva Domedodovo i 40 h pga Transaero.

www.thomascook.co.uk – Dålig service, väldigt trångt, dålig mat och allmänt otrevligt charterflyg.
Betyg: 3
Flygplansmatsbetyg: 3

www.transaero.com – VARNING!!!! Åk inte med detta sk. flygbolag – det är det värsta som finns!!!! Kan nämna att de hade problem med planet vilket gjorde att jag fick vara utan mat, vatten och sömn i ett ensamt transitrum i 48 timmar. Fick ingen ersättning överhuvudtaget. Stort tack till flygvärdinnorna från British Airways som kom med en cola-flaska och lite kakor.

Betyg: 0

Flygplansmatsbetyg: 2 (Maten gick att äta, men de var snåla med att ge vatten.)

www.turkishairlines.com – Bra och billigt flygbolag. Lite trångt, men bra service och mat.

Betyg: 7
Flygplansmatsbetyg: 7

www.uzairways.com – Flygresa mellan Tashkent och Nukus i Karakalpakstan. De hade väldigt trevliga flygvärdinnor med håriga ben som bjöd på karameller och juice. Inrikesflygets flygplansflotta består av gamla begagnade sovjetisk propellerplan. Man får inga säkerhetsinstruktioner och det låg några mystiska flaskor med varningsetiketter på som skumpade fritt omkring i den bakre delen, som var ett bagageutrymme.

Betyg: 2

Flygplansmatsbetyg: 1

http://wizzair.com/ – Detta är ett helt ok lågprisalternativ om man inte vill åka med t.ex. Ryan air till Polen och Ungern. Flygplanet är härligt rosa och lila inuti och servicen är bra, men det är inte sådär jättebilligt.

Betyg: 6

Flygplansmatsbetyg: 0 (Mat ingår inte, och menyn är ganska tråkig och dyr)

Flygbolag som jag inte har åkt med men googlat på som verkar billiga och/eller bra:

www.laudaair.com – Ett ganska billigt alternativ om man vill åka till karibien eller nordafrika.

www.aerosvitairlines.se – flyg från Sthlm till Kiev, från Kiev till Indien, Mellanöstern, Centralasien. Verkar vara intressant! Och billigt!

www.oasis.com – billiga flygbiljetter från London till Hong Kong (från £160 och uppåt)

www.airchina.se – hehe, deras hemsida är ganska rolig och en av de fulaste jag har sett! Kommer nog att testas nån gång, för de flyger till Kathmandu via Beijing och har bra priser.

www.finnair.se – flyger från Helsingfors till Delhi och har hört att de är helt ok.

http://www.martinair.com – ett nytt flygbolag som jag hittade idag. Billiga flyg till fd holländska kolonier från Schiphol.

Lite länkar:

Svarta listan: http://ec.europa.eu/transport/air-ban/list_sv.htm

Recensioner och foton av flygplansmat: http://www.airlinemeals.net/

Bra att ha-lista på flyg från olika flygplatser i Sverige: http://lfv.temp.st/flight/guide.asp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar