lördag 30 december 2006

Ryanair - a great story

Ryanair är ett de mest framgångsrika flygbolagen i historien. Från början var Ryanair som vilket vanligt flygbolag som helst då det bildades 1985. Man försökte etablera sig på linjen Dublin-London, som både Aer Lingus och British Airways hade starka grepp om, faktum att man trafikerade linjen med turboprop-flygplan gjorde heller inte saken bättre. Företaget fick dock många passagerare, men lyckades inte hålla det finansiella på topp. Runt 1991 reste VD:n för Ryanair till USA för att undersöka Southwest Airlines vilket kan kallas för världens första lågprisbolag. Tanken var enkel, flyg till mer avlägsna och mindre flygplatser, ha en enhetlig flygplansflotta, håll flygplanen i luften så länge som möjligt och låt passagerarna betala för matservice osv.

1995 passerade Ryanair British Airways och Aer Lingus på linjen Dublin-London och på den vägen var det. Bolaget öppnade de kommande åren rutter från deras Londonbas, den gamla militärflygplatsen Stansted, till bland annat Stockholm Skavsta flygplats, belägen strax utanför Nyköping (10 mil söder om Stockholm). Bolaget bytte vartefter flygplansflotta från Boeing 737-200 till det moderna Boeing 737NG, vilket idag är det enda plan man har i sin flotta.

Flygplatser:
Ryanair flyger till i flygvärlden kallat avlägsna flygplatser som ofta ligger runt 10 mil från storstaden som de marknadsför linjen med. Detta gör att landningsavgifter osv är mycket billigare än om de skulle trafikera huvudflygplatserna. Ofta subventionerar städerna som hyser med flygplatserna för avgifter vilket gör det ännu billigare.

Snabba stopp:
Ryanair står på marken i 25 minuter mellan landning och start vilket är 10-20 minuter färre än andra bolag. Detta görs möjligt tack vare små flygplatser och onumrerade platser.

Enhetlig flotta:
Detta betyder mer än vad man kan tro. Att bara operera med samma typ av flygplan gör det extremt billigt i jämförelse med till exempel SAS där tekniker, ingenjörer och piloter måste typutbilda sig på varje typ, dessutom kan man få delar osv mycket billigare.

Minimering av kostnader:
I de nyaste planen i flottan saknas allt som kostar för ett vanligt flygbolag att underhålla. Det går inte att luta tillbaka stolsryggen eftersom att det är en dyr utgift att laga stolarna. Det finns inte heller någon stolsficka eftersom att det går åt mycket tid till att tömma dessa.

Ombordförsäljning:
Ingen mat eller dryck ingår i biljettpriset. Däremot går det bra att köpa mackor, muffins, godis, kaffe, te, läsk och alkohol ombord. Ombord säljs det även lotter, mp3-spelare, klockor, parfym m.m.

Kringförsäljning:
Ryanair länkar till diverse företag från sin hemsida och får betalt vid genomförda köp. T.ex. får de betalt för bokningar av hotell, vandrarhem, flygbussbiljetter och hyrbilar från Hertz.

Ta betalt för extra tjänster utöver flygresan:
Vill du checka in bagage kostar det extra, vill du betala med kreditkort kostar det extra, vill du boka om kostar det extra osv. Trots detta blir en resa med Ryanair oftast billigare än motsvarande resa med t ex SAS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar