tisdag 4 december 2007

Dessa flygbolag slarvar mest med bagaget


Under det tredje kvartalet i år kom nästan 2 procent av allt bagage som transporterats av europeiska flygbolag fram för sent. Särskilt illavarslande är att det ofta är de stora välkända bolagen som slarvar mest. Det visar en undersökning från Association of European Airlines (AEA). Hos det välrenommerade flygbolaget British Airways kom hela 3 procent av allt bagage fram för sent till ägaren. Det enda europeiska flygbolag som får ett sämre värde under kvartal tre är portugisiska TAP med 3,51 procent. Förvånande är också att flygbolag som KLM, Air France och Alitalia hamnar i botten medan Air Malta och Turkish Airlines kommer i topp. Uppenbarligen har små och nyare flygbolag lättare att få fram bagaget i tid. Det positiva är att så mycket som 85 procent av allt bagage som försenas kommer fram till ägarna igen inom 48 timmar. Bara en liten del av allt försenat bagage som aldrig kommer fram. De senaste åren har andelen för alltid förlorat bagage (RIP) legat runt 0,5 per 1.000 resenärer.

Försenat bagage per flygbolag kvartal 3 2007

Flygbolag Förseningskvot, %

- Air Malta, 0,46
- Turkish Airlines 0,48
- Croatia Airlines 0,8
- Cyprus Airways 0,82
- Adria Airways 0,9
- Malev 1,11
- Tarom 1,17
- Swiss 1,18
- Icelandair 1,23
- Austrian 1,29
- Air One 1,34
- CSA Czech Airlines 1,41
- Brussels Airlines 1,45
- SAS 1,61
- LOT 1,62
- Lufthansa 1,66
- Finair 1,66
- Luxair 1,68
- Iberia 1,77
- Spanair 1,87
- Air France 1,88
- KLM 2,41
- Alitalia 2,76
- British Airways 3
- TAP Portugal 3,51


Källa: Association of European Airlines

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar